Kirja-arvostelu

Median kehitys ja haasteet

Media on rajun myllerryksen pyörteissä.  Edellytykset muuttuvat nopeasti ja kaikki tietävät, että todellisuus näyttää erilaiselta viiden vuoden kuluttua kuin miltä se näyttää tänään – mutta sitä ei tiedä kukaan, miltä media-todellisuus tulee näyttämään.  Olemme lukeneet muutaman kirjan, jotka peilaavat alan tapahtumia, mitä alalla on tapahtumassa ja mitä alalla näyttää vallitsevan huomenna.

Antti-Pekka Pietilällä on vahva journalistinen tausta, hän on työskennellyt mm Taloussanomien ja Ilta-Sanomien päätoimittajana.  Jälkimmäisestä lehdestä hän sai muutama vuosi sitten huomiota herättävällä tavalla potkut.  Nykyisin hän työskentelee vapaana toimittajana ja konsulttina.  Kirjassaan ” Uutisista viihdettä, viihteestä uutisia” hän tarkastelee tämän päivän mediabisnestä.

Sille on ominaista sopeutuminen kaupallisuuden pelisääntöihin.  Kustantajien tuotto-odotus heijastuu toimitukselliseen työhön ja asettaa korkeat vaatimukset johtajuudelle ja tavoitejohtamiselle.  Lukijasta – katsojasta - kuulijasta on tullut asiakas.  Kilpailu markkinoilla, jossa mediatarjonta alati lisääntyy ja taistelu kuluttajan ajasta lisääntyy, on kivenkova.  Iltapäivälehdet ovat ryhtyneet puolustamaan kehitystä tilanteessa, jossa ne eivät uutisoinnissaan enää suoranaisesti voi kilpailla internetin tai sähköisen uutisjakelun kanssa.  Painopiste onkin sen takia elämyksissä ja viihteessä – tällä suuntautumisella asiakkaiden houkutteleminen onnistuu.  Myös päivälehdet ovat saaneet harkita uudelleen ja joutuvat asettamaan paikalliset ja alueelliset tapahtumat etusijalle eri tavalla kuin ennen.

Yleisradiomonopolin asema höltyy kaupallisten kanavien lisääntyneen kilpailun johdosta samaan aikaan kun sen taloudellinen perusta murenee, koska yhä useampi päättää jättää lupamaksut maksamatta.

Olemme nähneet vain alun ammoin niin mahtavan Yleisradion perinpohjaisesta rakennemuutoksesta.  Internet tarjoaa rajattoman määrän uutisia ja analyyseja, merkittävä osa kansalaiskeskusteluista käydään jo nyt netissä painetun lehden keskustelupalstojen kustannuksella.


Antti-Pekka Pietilä (2007): Uutisista viihdettä, viihteestä uutisia.

Muutokset ovat mittavia. Pietilä ei näe, että kehitysvauhti olisi hidastumassa, pikemmin päinvastoin.  Median kerrostuneisuus asiakkaiden tarpeiden ja valintojen mukaan tulee lisääntymään.  Tässä prosessissa on syytä – niin kuin kaikessa yritystoiminnassa, pitää kieli keskellä suuta ja laatia strategioita ja suunnitelmia mahdollisimman ammattimaisesti. 

© 2008 Interpersona